Berichten

Creatieve ondernemers in de nieuwe Westereender

We kunnen er niet omheen, ook in De Westereender van mei staan weer veel verhalen over de coronacrisis. Maar, zoals lezers gewend zijn, is het in deze krant allemaal net even ‘oars as oars’. Zo staat vooral centraal op welke creatieve manier de ondernemers uit de regio Noordoost-Friesland omgaan met deze crisis. De bloemist, een kok, de dominee, een kunstenaar, maar ook de kapper, een acteur en de eigenaren van de sportschool komen aan het woord. Bijzonder is het initiatief van ‘ús eigen’ Pieter Jan Heidstra en café-eigenaar Wessel de Roos om een grote online quarantaine pubquiz te organiseren, compleet met Hossebox en een bijzondere hoofdprijs.

Uiteraard verliezen we de realiteit niet uit het oog. Ook het indrukwekkende verhaal van Gerbrecht van der Meulen uit Hiaure is te lezen in De Westereender. Deze 24-jarige verpleegkundige werkt op de corona-afdeling in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein. En Burt Sytsma uit Ee vertelt hoe hij deze tijd ervaart nu zijn moeder, die in Meckama State in Kollum woont, besmet is met het coronavirus. Verder hebben we ook weer een oorlogsverhaal, dit keer vertelt door de ogen van Ine Prins die de oorlog als meisje meemaakte. Ze weet nog goed dat ze 75 jaar geleden in haar bed lag te zingen toen haar moeder zei: ,, Hâld mar op mei sjongen. Miskien sjogge we dyn heit nea wer.’’

De Westereender verschijnt op woensdag 6 mei bij ruim 36.000 mensen uit de hele regio Noordoost-Friesland in de bus. Losse exemplaren van De Westereender zijn onder andere verkrijgbaar bij de Coop en Primera in De Westereen, bij de diverse gemeentehuizen en de Jumbo in Dokkum.