Berichten

Patiënten beoordelen oogkliniek Oog & Welzijn met een 8,7

DOKKUM/GROU – De oogheelkliniek Oog & Welzijn in Dokkum wordt door patiënten beoordeeld met een 8,7. Dat blijkt uit onderzoek van Bosgra, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in zorgonderzoek. Vergeleken met soortgelijke klinieken in Nederland scoort de kliniek in Dokkum op alle punten hoger.

,,We zijn blij met de uitkomsten van het onderzoek, maar we zijn nooit tevreden’’, aldus Hans Ligtvoet en Ids Jousma van de oogkliniek in Dokkum. De resultaten van het onderzoek zijn van 2016 en ten opzichte van het jaar ervoor is het opvallend dat vooral de informatievoorziening verbeterd is. ,,Dat heeft vooral te maken met de duidelijkheid die we nu kunnen verschaffen omtrent de zorgverzekeraars. De contracten met alle zorgverzekeraars zijn rond dus wij kunnen onze patiënten verzekeren dat hun behandeling vergoed wordt’’, stelt Ligtvoet. Jousma voegt daar aan toe dat de relatie met de zorgverzekeraars -en in het bijzonder De Friesland – heel goed is.

Op de vraag of patiënten Oog & Welzijn actief zouden aanbevelen om naar deze kliniek te gaan scoort de oogkliniek uit Dokkum significant hoger dan andere klinieken. Het aantal klachten naar aanleiding van behandelingen ligt onder het gemiddelde percentage. Verder blijkt uit het onderzoek dat mensen voor Oog & Welzijn kiezen vanwege de deskundigheid van de oogartsen, de persoonlijke ervaringen van anderen, de reisafstand en de snelheid waarmee ze geholpen kunnen worden.

Vooral dat laatste punt is tegenwoordig niet meer overal vanzelfsprekend. Zo bleek deze week dat er in Noord-Nederland een tekort is aan oogartsen en dat veel patiënten tegenwoordig langer dan een half jaar wachten op een staaroperatie. ,,Bij ons werken zeven oogartsen, de toegangstijd voor een bezoek aan de oogarts is vijf dagen en de wachttijd voor een staaroperatie bedraagt drie weken. Bovendien openen we binnenkort een vestiging in Grou waardoor de reistijd ook voor mensen in het midden en zuiden van Fryslân korter wordt.’’

Het punt waar Oog & Welzijn volgend jaar beter op wil scoren is de wachttijd in de wachtkamer. Daar wordt al aan gewerkt, want momenteel wordt de vestiging in Dokkum uitgebreid. Er worden twee wachtkamers op een huiselijke manier ingericht – met koffiecorner, een leestafel, lekkere stoelen en gratis wifi – om het wachten zo aangenomen mogelijk te maken. Daarnaast komen er behandel- en spreekkamers bij, een planningsruimte en een nieuwe balie in de centrale hal. De oogarts benadrukt dat de nieuwe apparatuur in de vier onderzoekskamers van de beste (Zwitserse) kwaliteit is. Over twee weken wordt de gehele benedenverdieping van het gebouw De Donger (bij MC Sionsberg) in gebruik genomen. Een officiële opening komt er niet. Ligtvoet: ,,Wij hebben hier vijf dagen per week een feestelijke opening dankzij ons geweldige team van medewerkers. Onze oogkliniek is altijd toegankelijk voor iedereen.’’

Tekst: Klasina van der Werf

Verbouwing en nieuwe vestiging Oog en Welzijn Dokkum

oog en welzijnDOKKUM – Het gaat boven verwachting goed met oogkliniek Oog en Welzijn in Dokkum. Inmiddels zijn er al zeven oogartsen aan het werk. Sinds de heropening van Oog en Welzijn, anderhalf jaar geleden, telt de kliniek al 25.000 patiënten. Ze komen overal vandaan. Vandaar dat de directie heeft besloten een nieuwe vestiging te openen in Grou en tevens om de bestaande locatie in Dokkum uit te breiden. ,,Ons motto is: Vertrouwde Zorg Dichtbij. Met deze nieuwe vestiging komen we dichter naar de mensen uit andere delen van Friesland toe. Overigens doen we dit in samenwerking met zorgverzekeraar De Friesland. Wij zijn erg blij met deze samenwerking’’, aldus Hans Ligtvoet en Ids Jousma van de oogkliniek Oog en Welzijn.

De korte toegangstijd is één van de succesfactoren van deze oogkliniek. Maar ook de hoge kwaliteit van de zorg, de bereikbaarheid en het laagdrempelige karakter van Oog en Welzijn spreekt zowel de patiënten als de huisartsen aan. De verbouwing van de kliniek in Dokkum gaat zo snel mogelijk van start, zodat de vernieuwde kliniek dit jaar nog open gaat. De hele benedenverdieping van het gebouw De Donger, dat tegenover ziekenhuis de Sionsberg is gevestigd, is dan van Oog en Welzijn. Er komen behandel- en spreekkamers bij, een planningsruimte en een nieuwe balie in de centrale hal. De nevenvestiging van Oog en Welzijn wordt begin volgend jaar geopend.

Tekst: Klasina van der Werf

Nieuwe software voor oogkliniek komt uit Dokkum

Oogkliniek Oog en Welzijn heeft samen met LauwersDesign uit Dokkum nieuwe software ontwikkeld. Daarmee kan de kliniek haar dagelijkse bezigheden en patiëntinformatie vastleggen (elektronisch patiënten dossier). In tegenstelling tot de invoering van nieuwe software bij sommige andere zorginstellingen is de overgang naar het nieuwe systeem in Dokkum geruisloos verlopen.

DOKKUM –  Het vorige elektronische patiëntendossier van oogarts Hans Ligtvoet voldeed niet meer aan nieuwe wettelijke eisen en was aan vervanging toe. ,,We konden kiezen voor een bestaand systeem of een nieuw systeem laten ontwerpen naar ons eigen inzicht en behoeften. We hebben voor het laatste gekozen’’, aldus directeur Ids Jousma van de oogkliniek in Dokkum. ,,Dit pakket is door ons volledig op maat gemaakt, vanaf de tekentafel tot het eindproduct, installatie en onderhoud’’, vertelt Jan Douwe Visser van LauwersDesign. De voorbereiding en het programmeren heeft maanden geduurd met een eindresultaat waar beide Dokkumer partijen trots op zijn. In het gebruiksvriendelijke systeem worden medische gegevens, onderzoeksresultaten, behandelingen, brieven van de huisartsen, enzovoort opgeslagen. Bovendien is met grafieken snel inzichtelijk te maken hoe het bijvoorbeeld met de gezichtsscherpte van een patiënt is gesteld. De software is in de toekomst in staat om patiënten inzage te geven in hun eigen systeem.  ,,In Nederland is hiervoor wetgeving in voorbereiding maar wij zijn er nu alvast op voorbereid’’, aldus Hans Ligtvoet.

Het mooie van het nieuwe systeem van Oog en Welzijn is, dat het ‘web-based’ is. Dit houdt in dat het werken en onderhouden van het systeem op afstand kan gebeuren. Daarbij speelt de beveiliging uiteraard een zeer belangrijke rol. Verder is er een automatische koppeling gerealiseerd met het bestaande factureerprogramma. Dit is handig in verband met de declaraties aan de zorgverzekeraars. Ids Jousma benadrukt dat hij het fijn vindt dat ze samen konden werken met een bedrijf uit Dokkum. Jan Douwe Visser voegt daar aan toe dat veel mensen niet verwachten dat dit soort ingewikkelde opdrachten ook dicht bij huis kunnen worden uitgevoerd. ,,Wij hebben zoveel ervaring met programmeren in huis dat wij dit aankunnen. Bij LauwersDesign zijn we dan ook blij dat we deze opdracht mochten uitvoeren. Het past precies bij de richting die we met ons bedrijf steeds meer uit willen gaan: maatwerk leveren op het gebied van online applicaties.’’

foto LauwersDesign en Oog en WelzijnFotobijschrift: Ids Jousma en Hans Ligtvoet van Oog en Welzijn hebben de handen ineen geslagen met Peter Drolinga en Jan Douwe Visser van LauwersDesign. Foto: Klasina van der Werf