Berichten

Hannah is de honderdste leerling in Ee

De basisschool in Ee heeft vandaag de honderdste leerling welkom geheten: Hannah de Bruijn. ,,Dit is voor ons een mijlpaal, vooral ook omdat de meeste scholen in deze regio met een daling van het aantal leerlingen te maken hebben’’, stelt directeur Onno Bouma van cbs De Gearing.

EE – Voor de 4-jarige Hannah is het een bijzondere dag. Zij mag voor het eerst naar de basisschool. En dan is ze ook nog de honderdste leerling. ,,Zo’n eerste schooldag is al spannend genoeg dus we hebben besloten om er voor haar niet teveel drukte van te maken. Ze krijgt natuurlijk wel een mooi cadeautje, een boekje, als herinnering voor later. En de kleuterklas van juf Hanny is versierd met allemaal 100-slingers en ballonnen. Met de rest van de kinderen willen we het bereiken van dit ‘magische getal’ ook vieren, daarom krijgt iedereen vandaag taart’’, vertelt Onno Bouma.

Snelle groei

Hoe lang het geleden is dat het ruim 800 inwoners tellende dorpje honderd leerlingen op school had, weet de directeur niet. ,,Ik heb het geprobeerd te achterhalen, maar kan het niet terugvinden. Ook de juffen die al jarenlang lesgeven op De Gearing kunnen zich niet eens meer herinneren wanneer de school voor het laatst honderd leerlingen telde. De groei is behoorlijk snel gegaan. Zo kwamen er de laatste tijd op jaarbasis ongeveer tien leerlingen bij.’’

Keerzijde

De groei gaat voorlopig nog wel even door, want nummer 101 en 102 volgen deze week al. Volgend jaar komt de babyboom (in 2015/2016 werden er in 3 maanden tijd 13 baby’s geboren in Ee) er ook nog achteraan. De groei van de school heeft ook een keerzijde, stelt Bouma. ,,De klassen worden namelijk steeds groter. In de kleuterklas zitten 35 kinderen en door de huidige manier van financiering vanuit de regering, is er geen geld voor extra leerkrachten. Het is niet voor niets dat wij meedoen met de staking.’’

Positief voor dorp

Voor de school vindt de directeur het uiteraard fantastisch dat er zoveel leerlingen zijn. ,,Je merkt dat het een positieve uitwerking heeft op het hele dorp. Zo is een groep dertigers en veertigers momenteel bezig met het maken van een dorpsvisie. Tijdens een bijeenkomst laatst, merkte ik dat de school gedragen wordt door het dorp. En dan is het geweldig om te kunnen vertellen dat het zo goed gaat met de school. Jonge gezinnen settelen zich graag in Ee. We hopen voor de school en voor het dorp dat dat ook in de toekomst zo blijft.’’

Fotobijschrift: De honderdste leerling Hannah krijgt van directeur Onno Bouma van cbs De Gearing in Ee een boekje. Links verwelkomt juf Hanny Westra Hannah in haar klas en achter zit moeder Patriz de Bruijn.

Tekst en foto: Klasina van der Werf

 

Spelenderwijs klaarstomen voor de basisschool

Vanaf 1 januari 2018 vallen alle peuterspeelzalen onder de Wet Kinderopvang. De overheid wil kinderdagverblijven en peuterspeelzalen meer op één lijn brengen. Welke gevolgen heeft dit voor ouders en kinderen en wat doen opvangcentra om peuters zo goed mogelijk door te laten stromen naar de basisschool?

Stichting Kinderopvang Friesland (SKF) behoort samen met Sinne en Kinderwoud tot de grootste koepelorganisaties van kinder- en peuteropvang in Fryslân. ,,De belangrijkste verandering voor peuterspeelzalen is dat voor elke groep minimaal twee gekwalificeerde beroepskrachten moeten staan, zoals dat ook in de kinderopvang verplicht is. De peuterspeelzalen die draaien met één beroepskracht en één vrijwilliger voldoen vanaf volgend jaar niet meer aan de wettelijke eisen’’, legt directeur Jeannet van den Akker van Stichting Kinderopvang Friesland uit. Zo zijn er bij peuterspeelzaal De Ukkepuk in het dorp Ee nu twee pedagogisch medewerkers (Hanny Westra en Edith Oosterhof) en een vrijwilligster (Martha Borger) ,,It klikt gelokkich hiel goed tusken ús. Wy fersterkje elkoar en fulle inoar goed oan’’, zegt Edith die haar baan omschrijft als ‘it moaiste wat der is’. Ook Hanny ziet haar werk niet als ‘werk’. ,,Pjutten binne sa puur, sa echt.’’

Integraal Kindcentrum (IKC)

Om de overgang van peuteropvang naar basisschool soepeler te laten verlopen worden tegenwoordig steeds meer scholen omgevormd tot Integrale Kindcentra. Hierbij werken basisscholen samen met kinderopvang, peuterspeelzaal, en eventueel andere instanties in de directe omgeving van de school. Van den Akker: ,,Wij zijn een groot voorstander van IKC’s. Eén gezamenlijke aanpak en één visie zorgen voor een goede doorstroming van peuters naar de basisschool. Het komt niet alleen de ontwikkeling van de kinderen ten goede, maar voor peuters is de overgang ook minder spannend.  Zij spelen al op hetzelfde plein als de kleuters en wij zetten er ook op in om samen activiteiten met groep 1 te doen, zoals voorlezen, samen spelen of schilderen. Bovendien kun je gedragsproblemen van kinderen op tijd bespreken met de leerkracht of interne begeleider van de basisschool.’’

In de kring

In Ee is nog geen Integraal Kindcentrum, maar de peuterleidsters vinden de samenwerking met de basisschool wel heel belangrijk. Voordeel is dat ze samen al in één gebouw zitten. ,,Wy ha dan ek kontakt mei de direkteur fan de basisskoalle, de yntern begelieder en de juffen fan groep 1. Sy krije fan ús in oerdrachtsformulier mei ynformaasje oer de learling dy’t op skoalle komt’’, vertelt Hanny. De twee leidsters proberen ‘hun’ peuters spelenderwijs voor te bereiden op de basisschool. Edith: ,,Sa meie de bern om njoggen oere yn ‘e kring sitte, lykas op de kleuterskoalle. We besykje de pjutten dan al in bytsje út te daagjen, bygelyks troch in toverspultsje te dwaan. Of wy leare se kleuren en foarmen te herkennen. De bern fine it prachtich. Se kinne noch net kloklêze mar as it hast njoggen oere is freegje se:  meie wy al yn ‘e kring sitte?’’ Hanny voegt eraan toe dat ze sindskort zelfs ‘hulpjes’ kiezen die helpen met het uitdelen van de fruitbakjes en bekers, net als op de basisschool. ,,Se binne dan sa trots. Dat is machtich om te sjen.’’

Zelf doen stimuleren

Jeannet van den Akker van de SKF is ervan overtuigd dat jonge kinderen veel kunnen toevoegen aan het basisonderwijs. ,,Kinderen van 2 tot 4 jaar willen alles zelf doen en ze zijn zo leergierig en nieuwsgierig. Dat moet je spelenderwijs stimuleren. Bij de peuteropvang gebeurt dit al. Wat ons opvalt is dat de kinderen vanaf groep 1 minder de ruimte krijgen om zelf te kiezen, omdat lesprogramma’s veelal de richting bepalen. Kinderen hoeven zelf minder na te denken. Dat gaat ten koste van de creativiteit en cognitieve ontwikkeling.” Bij peuteropvang De Ukkepuk merken de leidsters dat de peuters soms even een ‘opstapje’ nodig hebben om hun fantasie te gebruiken voor de rollenspellen. ,,Wy behannelje út en troch in nij tema oan de hân fan de Tomke-map. Dêryn steane leuke spultsjes, ferskers en knutseltips. It tema is no bygelyks: ‘Wat bisto moai’. Wy fertelle dêr in ferhaal by, meitsje in ferklaaihoekje en foardatst it yn ‘e gaten hast boartsje se sels fierder. Sa leare se sunder dat se der erch yn hawwe in hiel protte. Mar oarsom kinne wy ek in soad fan pjutten leare: hâld it simpel en genietsje fan de lytse dingen.’’

Tekst: Klasina van der Werf

Bron: Heit & Mem, april 2017