Berichten

Speciale Titusbalie onthuld voor losse kaartverkoop

Een bijzonder moment zaterdagochtend bij de Jumbo in Dokkum. Daar werd een speciale Titusbalie onthuld door naamgenoot Titus Vogt senior. Bij deze balie kunnen mensen vanaf nu papieren tickets kopen voor de muziektheatervoorstelling TITUS.

Uiteraard is het nog steeds mogelijk om de kaarten via www.titus2019.nl te bestellen, maar sommige mensen vinden het toch fijn om nog ‘ouderwets’ tickets aan een balie te kopen. Deze mogelijkheid wil de organiserende Stichting 754 bezoekers kunnen bieden. Vandaar dat de entreekaarten nu te koop zijn bij de Jumbo in Dokkum die de klantenservice hiervoor speciaal heeft omgedoopt tot Titusbalie. De kaarten zijn ook verkrijgbaar bij de Evangelische Boektiek in Dokkum.

Mystieke poster

Blikvanger op deze balie is de nieuwe poster van TITUS die vanaf nu het straatbeeld van Noardeast-Fryslân zal bepalen. Op de poster staan de hoofdrolspelers Theun Plantinga en Alexandra Alphenaar als Titus Brandsma en Teresa van Avila. De foto is gemaakt door Marit Anker en Frank van Dijk heeft de vormgeving van de poster verzorgd. ,,Het geeft een mystiek beeld. Je blijft ernaar kijken. Het is de bedoeling dat deze poster nog meer mensen prikkelt om naar de voorstelling te komen’’, stelt producent Sjoek Nutma.

Het Pauperparadijs

Dat Teresa op de poster vooraan staat is volgens Sjoek een logische stap geweest. ,,Deze Spaanse mystica uit de Middeleeuwen was voor Titus Brandsma een grote inspiratiebron. Zonder haar zou zijn leven heel anders zijn gelopen. Bovendien is een vrouw op de voorgrond veel pakkender dan een man’’, legt de producent uit. Met deze nieuwe afbeelding wil de organisatie zich onderscheiden en laten zien dat TITUS niet zómaar een theatervoorstelling is. ,,Qua professionaliteit kun je deze muziektheatervoorstelling vergelijken met Het Pauperparadijs. Daar doet het zeker niet voor onder.’’

TITUS is van 31 mei tot en met 10 juni te zien in de Bonifatiuskapel in Dokkum. Meer informatie: www.titus2019.nl

 

Wat vieren we eigenlijk tijdens de Admiraliteitsdagen?

De Admiraliteitsdagen gaan volgende week van start. Hét maritieme festival trekt jaarlijks tienduizenden mensen naar Dokkum. Maar wat vieren we eigenlijk? Dat is vanaf nu te lezen in een toegankelijk geschreven boekje dat gratis verkrijgbaar is op meerdere plekken in Dokkum. 

Tijdens de Admiraliteitsdagen – die dit jaar van 6 tot en met 9 september plaatsvinden – vieren we dat Dokkum in 1596 de eerste Admiraliteitsstad van Friesland was. De rijke historie over het maritieme verleden van Dokkum zijn in dit boekje op een rijtje gezet. Wist je bijvoorbeeld dat Dokkum vroeger aan zee lag, dat de Dokkumer Admiraliteit meedeed aan grote zeeslagen en dat er zelfs zeerovers in deze stad werden opgehangen? Ook de ontdekking van het eeuwenoude zeeroverslied komt aan de orde en de zeeheld van Dokkum – Dooitze Hinxt – mag natuurlijk niet in dit boekje ontbreken.

Waar zijn de boekjes verkrijgbaar? 

De uitgave is een initiatief van de Stichting Admiraliteitsdagen en mede mogelijk gemaakt dankzij het Dokkumer Stadsfonds. De teksten zijn geschreven door Klasina van der Werf in samenwerking met Nykle Dijkstra die historisch onderzoek heeft verricht. Frank van Dijk is verantwoordelijk voor de vormgeving. Het boekje over de Admiraliteit maakt deel uit van de reeks ‘Eeuwig Dokkum’, waarvan ook boekjes over de historie van de Markt en het Bier zijn verschenen. De boekjes zijn gratis te verkrijgen bij het Toeristisch Informatiepunt in Museum Dokkum, boekhandel Van der Velde, de Grote Kerk, de Bonifatiuskapel en Stadsbrouwerij Bonifatius.

 

 

Stadsbrouwerij Dokkum is er voor iedereen

De kleinste bierbrouwerij van Nederland opent op zaterdagmiddag 2 juni officieel haar deuren. Vanaf dan zijn zowel toeristen als inwoners van harte welkom om aan de Diepswal 5 in Dokkum samen een Bonifatiusbiertje of kop koffie te drinken.

Meteen bij binnenkomst van de Stadsbrouwerij waan je je terug in de tijd. De ruimtes zijn ingericht door vormgever Frank van Dijk. Oude elementen die in het pand zijn gevonden zijn in ere hersteld en weer terug te vinden in het interieur. ,,De ontmoetingsruimte op de begane grond ziet er authentiek, maar toch ook trendy uit’’, zo omschrijft Berend Wouda van de Stichting Dockumer Biergilde de binnenkant van de Stadsbrouwerij. Mensen kunnen hier onthaasten, door bier te proeven of koffie te drinken. Er is een winkel bij waar de verschillende Bonifatiusproducten worden verkocht, zoals het Bonifatiusbitter, -bier, de pepermuntjes en het Bierboek dat binnenkort verschijnt. Ook is dit het startpunt voor stadswandelingen. ,,Het moet en ontmoetingsplek worden voor iedereen.’’

Bier brouwen en proeven

Bijzonder is dat in het proeflokaal op de eerste verdieping leden van de Stichting Dockumer Biergilde experimenteel bier kunnen brouwen en proeven. Op de bovenste verdieping zijn de toiletten te vinden en het is de bedoeling dat er in de kelder een museum komt waar de rijke biergeschiedenis van Dokkum weer tot leven komt. De laatste bierbrouwer in Dokkum sloot in 1876 haar deuren. In totaal heeft Dokkum maar liefst negentien brouwerijen gehad. ,,Dit is dus de twintigste’’, zegt Berend Wouda die zes jaar geleden het initiatief nam om Bonifatiusproducten op de markt te brengen. Inmiddels heeft hij steun gekregen van Frank en Remco van Dijk. Samen hebben zij zich ingezet om deze prachtige locatie voor ‘Stichting Dockumer Biergilde’ te realiseren. ,,Dit zou niet zijn gelukt zonder alle sponsoren. Hoe de ondernemers zich met elkaar voor Dokkum hebben ingezet, dat is echt bijzonder.’’

Voor de openingstijden van de Stadsbrouwerij, zie www.bonifatius754.nl

Tekst: Klasina van der Werf

Geen gekleurde Pieten in Dokkum, wél Witte Pieten!

DOKKUM – Sinterklaas neemt dit jaar geen gekleurde Pieten mee naar Dokkum, maar de Witte Pieten zullen tijdens de landelijke intocht in Dokkum wél ruimschoots aanwezig zijn. Dan presenteert de Bonifatius Stadsbrouwerij onder de naam ‘Witte Piet’ namelijk een feestelijk witbier. Op diezelfde dag (zaterdag 18 november) wordt ook het nieuwe proeflokaal van de stadsbrouwerij officieel geopend. Deze is precies gevestigd op de plek waar de goedheiligman in het pittoreske stadje voet aan wal zal zetten.

De smaakvolle Witte Piet is een knipoog naar de maatschappelijke controverse die is ontstaan over de verschijningsvorm van het hulpje van de goedheiligman. ,,Het is een verfrissend biertje als tegenhanger van een oververhitte discussie. Hier in Dokkum hebben we geen zwart-wit visie”, aldus voorzitter Frank van Dijk van de Stichting Dockumer Biergilde. ,,Het is een goed drinkbaar witbier. Ideaal om samen te verbroederen na een welgemeende proost. Iedereen is dan ook uitgenodigd in de kleinste stadsbrouwerij van Nederland en met name Sinterklaas en zijn gevolg. Sinds 754 zijn heiligen namelijk van harte welkom in Dokkum…”

De pakjesboot zal in Dokkum afmeren aan de Diepswal, waar op dit moment op nummer 5 door de Dockumer Biergilde in een monumentaal pand een micro-brouwerij met proeflokaal wordt ingericht. Dit gebeurt met steun van de provincie Fryslân, de gemeente Dongeradeel en een groot aantal plaatselijke ondernemers. Het proeflokaal met museale functie zal op tijd klaar zijn voor de Sinterklaasintocht.

De Dockumer Biergilde brouwt verschillende Bonifatiusbieren, die lokaal maar ook landelijk verkrijgbaar zijn. De Witte Piet wordt gebrouwen met onder andere zeewier uit de Noordzee. Het witbier krijgt een vaste plaats binnen het huidige assortiment.

In de micro-bierbrouwerij kan experimenteel worden gebrouwen door leden van de Stichting Dockumer Biergilde. Deze is ooit in 1648 opgericht en in 1876 opgeheven. Honderdveertig jaar later is het gilde in 2016 als stichting opnieuw leven ingeblazen. Inmiddels hebben al 150 mannen en vrouwen in de leeftijd van 20 tot en met 77 jaar zich bij de Dockumer Gilde aangesloten.

Bonifatius als souvenir

Een toerist is pas echt in Dokkum geweest met een souvenir van Bonifatius op zak. Na Bonifatiusbitter en –pepermunt is er nu ook speciaal bier met water uit de bron van Bonifatius. De serie is nog niet compleet.

De Bonifatiusproducten zijn nog maar sinds vier jaar op de markt. Initiatiefnemer is de 29-jarige Berend Wouda uit Dokkum. ,,Ik heb een tijdje in Amsterdam gewoond en daar werd je overspoeld met producten waarmee ze hun stad promoten. Hier in Dokkum had je helemaal niks’’, aldus Berend Wouda. Daar moest verandering in komen vond de Dokkumer ondernemer. ,,Je moet je stad promoten met wat je hebt. Bonifatius is een essentieel onderdeel van Dokkum en daar was nog niks mee gedaan.’’

Beroemde bisschop

Wouda heeft er nooit een moment aan getwijfeld dat de Bonifatiusproducten aan zouden slaan. De bedevaartskapel en de Bonifatiusbron in Dokkum trekken jaarlijks 20.000 unieke bezoekers. En op basisscholen in heel Nederland wordt vertelt over de beroemde bisschop en missionaris Bonifatius die in 754 door Heidense Friezen bij Dokkum werd vermoord.

Goede start

In stilte liet Wouda de merknaam registreren en vervolgens begon hij met het ontwikkelen van Bonifatius Bitter. De gedistilleerde drank is gemaakt van Friese streekkruiden volgens oud recept. ,,Ik had het geluk dat net op het moment dat de Bonifatius Bitter op de markt kwam, Bonifatius de Musical in première ging. Een betere start had ik me niet kunnen wensen.’’

Eigen huisstijl

Vormgever Frank van Dijk (ByFrank) ontwierp het logo. Om van het oudste beeldmerk van Bonifatius gebruik te kunnen maken moest eerst een contract worden afgesloten met het Rijksmuseum.  Frank is met dat beeldmerk gaan spelen en ontwikkelde een eigen huisstijl die overal terugkomt. Zijn tweelingbroer Remco van Dijk kwam op het idee om ook Bonifatiuspepermunt op de markt te brengen. De drie heren besloten vervolgens samen verder te gaan onder de naam Bonifatius754. ,,Met z’n drieën vormen we een enthousiast team en we vullen elkaar goed aan.’’

Hemelsblauw

De Bonifatiuspepermunt wordt gemaakt bij Fortuin Dockum, het bedrijf dat al sinds 1842 in Dokkum is gevestigd. De verpakking ziet er uit als een oude bijbel, op het snoepgoed prijkt een zwaard en het pepermuntje is te  herkennen aan de blauwe kleur. ,,Ik kreeg laatst een mail van iemand die de pilletjes associeerde met Viagra’’, lacht Berend. ,,Maar wij hebben voor hemelsblauw gekozen omdat het staat voor positiviteit in het leven.’’

Beleving

Een echt Dokkumer biertje ontbrak tot nu toe nog in het assortiment. Dat terwijl Dokkum van oudsher een echte bierstad is. Onder het merk Bonifatius hebben Berend, Frank en Remco nu het lichte bier Maerte Saison, dat ooit ook in Dokkum werd gebrouwen, weer op de markt gebracht. ,,Achter de schermen waren we hier al twee jaar mee bezig. Het was een moeilijk proces, want wat voor smaak wil je zo’n biertje geven? Bier trekt een breed publiek, dus kunnen er ook meer mensen op ‘schieten’. Het product moet kloppen, want alles draait tegenwoordig om beleving.’’

Bonifatiusbron

Opvallend voor de smaak van het Bonifatiusbier is het gebruik van eik-gerookte mout tijdens het brouwproces. Hiermee heeft Maerte Saison een directe link met één van de belangrijkste gebeurtenissen uit het leven van Bonifatius, het omhakken van de heilige Donar-eik bij zijn middeleeuws missiewerk onder heidense Friezen en Germanen. ,,Het bijzondere is dat in dit Maertebier echt water uit de Bonifatiusbron wordt gebruikt. En het gaat daarbij niet om een druppeltje. Hiervoor is zelfs een speciaal tappunt geïnstalleerd bij de Bonifatiusbron’’, vertelt Berend Wouda. Of het bier ook een helende werking heeft durft hij niet te zeggen.

Sneeuwbaleffect

Nog voordat het Dokkumer Maertebier in de schappen lag, was de eerste lichting al uitverkocht. Ook met de verkoop van de andere Bonifatiusproducten gaat het bijzonder goed. ,,Het heeft een soort sneeuwbaleffect. Toeristen uit het hele land die in Dokkum zijn geweest vragen bij hun plaatselijke slijterij of ze ook Bonifatius Bitter verkopen. Dit heeft tot gevolg gehad dat de producten nu ook in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Twente worden verkocht. Ondernemers vinden vooral het bijbehorende verhaal prachtig, over een heilige die is vermoord.  In een Hard Rock Café in Amsterdam wordt er zelfs een mix van Bonifatius Bitter gemaakt, Killing Saint genaamd.’’

Dockumer Biergilde

Het is de bedoeling om de bierlijn uit te breiden met nog meer smaken. Om mensen bij dit proces te betrekken kunnen ze voor 25 euro per jaar lid worden van de Dockumer Biergilde en zo meewerken aan de nog te ontwikkelen vervolgbieren. Momenteel wordt ook druk gewerkt aan een bierboek. Warner B. Banga en Piet de Haan schrijven dit boek over de biergeschiedenis van Dokkum in opdracht van Bonifatius 754.

Meer producten

Ondertussen zijn de drie ondernemers uit Dokkum alweer bezig met het ontwikkelen van het volgende Bonifatiusproduct. Berend Wouda: ,,Wat het is houden we voorlopig nog geheim. Het wordt in elk geval weer een product waarvan mensen zullen zeggen: dat hadden we zelf ook kunnen bedenken. Geniaal simpel.’’

Meer informatie www.bonifatius754.nl

Tekst: Klasina van der Werf. Bron: Dokkum Magazine

Zie ook: https://issuu.com/dokkummagazine/docs/2016.03.08_dokkum_magazine