Prikkelvrij

Vanaf vandaag mogen de kinderen weer hele dagen naar school. Vijf dagen per week van half negen tot half drie. Alleen woensdagsmiddags zijn ze vrij. Eerlijk gezegd vind ik het heerlijk dat ik nu weer gewoon overdag mijn werk kan doen zonder gestoord te worden.

Toch kijk ik er ook wel een beetje tegenop. De kinderen hebben het erg naar hun zin op school, maar het ‘normale leven’ brengt ook weer veel meer prikkels met zich mee. En laten wij nu net twee kinderen hebben die daar gevoelig voor zijn.

De laatste elf weken waren lekker rustig. Eerst acht weken ‘vrij’, daarna een paar dagen per week naar school in kleine klassen. Vanaf nu zal het weer een stuk rumoeriger in de groep worden en op zo’n dag gebeurt er van alles. Allemaal indrukken die kinderen elk op hun eigen manier verwerken en bij de één komt het harder en intenser binnen dan bij de ander.

Ik was er – voordat corona in beeld kwam – aan gewend dat onze dochters zich thuis moesten afreageren als ze moe uit school kwamen van al die prikkels. Als ze de volgende ochtend net een beetje bijgekomen waren moesten ze weer naar school en begon alles opnieuw.

,,Het weekend duurt te kort’’, zo concludeerde onze oudste dochter eerder al. In de zomervakanties bloeide ze helemaal op. Ook de afgelopen maanden zaten ze allebei lekker in hun vel. Ze werden er ook creatief van, knutselden er op los en genoten van de extra speeltijd die ze in coronatijd hadden. Bijzonder was ook dat ze voor het eerst in hun leven ’s ochtends langer sliepen!

Hopelijk houden ze dit gevoel vast. Ook nu ze weer volledig naar school gaan. Ik vraag me af of dit misschien hét moment is om een vierdaagse schoolweek in te voeren. Dit zou niet alleen het lerarentekort (deels) oplossen, maar ik denk ook dat de kinderen er relaxter, creatiever en vrolijker van worden. En je kinderen gelukkig zien, dat is toch het mooiste wat er is?

Klasina van der Werf

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *