Nieuws!

Wijbenga Hoveniers breidt steeds meer uit

Het gaat goed met het hoveniersbedrijf van de 38-jarige Sietse Wijbenga uit Ee. Vier jaar geleden begon hij voor zichzelf, nu heeft hij al een derde bus aangeschaft. Ook zijn machinepark breidt uit en hij heeft inmiddels drie vaste mensen in dienst.

Sietse Wijbenga deed jarenlang ervaring op bij twee verschillende hoveniersbedrijven uit de regio. In zijn achterhoofd had hij altijd al de ambitie om zijn eigen hoveniersbedrijf te beginnen. Ruim vier jaar geleden zette hij de stap. Daar heeft hij tot op de dag van vandaag geen spijt van. ,,Ik heb het vanaf het begin druk gehad. Na anderhalf jaar had ik al extra mensen en een tweede bus nodig en nu is het zo druk dat ik ook een derde bus heb aangeschaft.’’

Meer dan schoffelen

Wijbenga heeft van jongs af aan al een passie gehad voor tuinaanleg. Hij volgde de vakopleiding in Frederiksoord. Het valt hem op dat veel mensen niet in de gaten hebben wat er allemaal bij zijn werk komt kijken. ,,Wij doen meer dan alleen schoffelen. We zorgen ook voor het straatwerk, grondwerk, houtbouw, afscheidingen, overkappingen en de hele beplanting’’, vertelt de hovenier. Vooral de veelzijdigheid spreekt hem aan. ,,Het onderhoud in kleine tuinen vind ik net zo mooi en belangrijk als grote projecten waar wij bij betrokken zijn.’’

Bedrijfsterreinonderhoud

Wijbenga Hoveniers werkt niet alleen voor particulieren, maar doet ook veel aan bedrijfsterreinonderhoud. Zo onderhoudt hij het terrein van Dijkstra-Draisma waar binnenkort Koningin Màxima op bezoek komt. Ook kreeg hij laatst de opdracht om reusachtige bomen te plaatsen van vijftien meter hoog in een tuin aan de Hogedijken in Dokkum. Op Schiermonnikoog is Wijbenga ook steeds vaker actief en in zijn eigen dorp Ee mocht hij het nieuwe Flaaksplein aanleggen in samenwerking met WMR. ,,De waardering die ik krijg voor mijn werk doet me goed. Als mensen mij een tweede keer weer vragen zie ik dat als een compliment.’’

Meer groen in de tuin

Duurzaamheid staat momenteel bij veel klanten centraal. ,,Mensen willen de bestrating eruit en meer groen in de tuin. Tegelijkertijd willen ze graag een tuin met zo weinig mogelijk onderhoud. Maar een arbeidsvrije tuin bestaat niet. Ik denk graag met mensen mee, of ze nu een groot of een klein budget hebben’’, stelt Wijbenga. Hij heeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in zijn bedrijf om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Zo heeft hij een shovel, minikraan en andere gereedschappen die het werk lichter en professioneler maken. ,,Het is soms keihard werken, maar als ik kijk naar wat ik tot nu toe heb opgebouwd, ben ik daar best trots op.’’

Tekst en foto: Klasina van der Werf

Henk de Jong: Veel meer dan alleen voetbal

Hoewel hij het rustiger aan wil doen voor zijn gezin, heeft Henk de Jong (54) uit Drachten het nu drukker dan ooit. Bij De Graafschap wil hij dit seizoen goed afsluiten en ondertussen is hij ook al bezig met zijn volgende club: Cambuur. Toch neemt de voetbaltrainer rustig de tijd voor een interview met de redactie van Voetbal Friesland, wat hij naar eigen zeggen een mooi initiatief vindt. En zo bekijkt Henk de Jong alles van de positieve kant. Een openhartig gesprek.

,,Het besluit om te stoppen als hoofdtrainer bij De Graafschap nam ik in 1 nacht, op gevoel. Mijn vrouw Diana is overspannen, heel vervelend. Ze is een hele leuke nuchtere vrouw, maar heeft nooit wat laten merken. Vrouwen gaan vaak net zo lang door tot het echt niet meer gaat. Dat zal voor velen herkenbaar zijn. Ik ben blij met mijn gezin. Ook met mijn familie, met mijn heit en mem en broer en zus. Ik ben echt een familieman. We hebben twee kleine kinderen thuis van 9 en 10 jaar. Een tweede leg, maar wel bij dezelfde vrouw. Daarom wil ik nu graag in de buurt blijven werken. Ooit zouden Diana en ik wel met de jongsten naar het buitenland willen als ik gevraagd word door een buitenlandse club. Ik ben weleens benaderd door een club uit Indonesië. Wij zouden daar best naar toe willen, maar nu nog niet. Dit is niet het goede voor onze zoon van 10 jaar. Hij is hoogbegaafd. Dat heeft hij van Diana hoor. Het sociale heeft hij van mij. Maar hij slaat twee klassen over en gaat nu al naar de middelbare school. Een hele verandering. Daarom is het beter om hier eerst in Friesland te blijven.’’

Denk je dat je het volgend seizoen bij Cambuur rustiger krijgt?

,,Het scheelt alleen een hele hoop reistijd van en naar Doetinchem. Maar verder wordt het weer net zo druk, want als ik eenmaal trainer ben van een club, geef ik me helemaal. Of dat nu voor De Graafschap is of voor Cambuur. Bij Cambuur had ik nog wat af te maken. Ik ben dan ook blij dat ze mij gebeld hebben. Met de mensen met wie ik een meningsverschil had, heb ik het uitgepraat en sindsdien kunnen we prima met elkaar door één deur. Dat is best bijzonder. Toen we laatst met De Graafschap in het stadion van PSV speelden zei ik tegen Sandor van der Heide: kijk maar even goed om je heen. Volgend jaar spelen we even verderop in het voetbalstadion van FC Eindhoven met iets minder publiek… Wat dat betreft is de eredivisie heel anders. Er komt zoveel meer bij kijken, qua pers, publiek, de druk, de bekendheid. Dat is niet te vergelijken met de eerste divisie.’’

Vind je het jammer dat je volgend jaar niet meer trainer bent in de eredivisie?

,,Nee, verder maakt dat mij niks uit. Ik heb er zin in bij Cambuur en ben blij met de komst van het nieuwe stadion. Het gevoel is goed. Eigenlijk doe ik alles op gevoel. Zo wilde ik ook met Sandor door. Ik ben heel blij met hem als assistent-trainer. Ik vond hem altijd al een mooie voetballer. Toen zijn vader was overleden stuurde ik hem een app om hem te condoleren. We kenden elkaar niet goed, maar sindsdien is er een klik. Hij denkt drie stappen verder en is een tacticus eerste klas. Wij vertrouwen elkaar. En dat moet ook. Als trainer moet je goede mensen om je heen hebben op wie je altijd kunt bouwen. Ik durf Sandor van der Heide met een gerust hart alleen te laten. Dat heb ik geleerd van Fritz Korbach. Ik ben een jaar lang zijn assistent-trainer geweest bij Heracles. Hij gaf mij ook het vertrouwen. Ik weet nog dat hij op een gegeven moment geschorst was en dat ik de verantwoordelijkheid kreeg. Hij zei tegen me: als er iets is dan bel ik je. Hij belde me aan het begin van de wedstrijd met de mededeling: ‘Henk, er zitten hier toch een paar mooie wijven, je redt je er maar mee.’ Geweldig. Fritz was een lieve man. Ik heb veel aan hem gehad. Dankzij hem heb ik de opstap gemaakt naar het betaalde voetbal.’’

Wat is de kracht van een goede trainer?

,,Als trainer bepaal je de hele sfeer bij de club. Ik denk dat daar mijn kracht ligt. Ik ben een positief mens en kan daardoor een positieve ‘schwung’ geven aan een club. Bij De Graafschap stonden ze daar eerst raar van te kijken. Ik kwam ‘s ochtends vrolijk binnen, liep daar rond en groette iedereen luid ‘Goedemorgen’. ‘Die gekke Fries’, zullen ze eerst wel gedacht hebben. Maar al snel zie je lachende gezichten en komt er leven in de brouwerij. Anderhalf jaar later promoveerden we naar de eredivisie. Door hard te werken en ‘gewoon’ te blijven. Bij Cambuur willen we ook weer met de bovensten meedraaien. Dat wordt ook van ons verwacht en dat moet ook. Er moet iets te presteren zijn. Mijn vrouw steunt mij hierin. Sterker nog, zij volgt een cursus Positief denken, dus ik leer weer van haar. Zo leer je als hoofdtrainer in het betaalde voetbal altijd. Dit is echt een leervak, dat gaat altijd door. Het trainerschap is veel meer dan alleen voetbal. Ik vind het bijvoorbeeld prachtig om me in te zetten voor G-teams, kinderen met een beperking. En laatst waren er mensen uit Limburg bij De Graafschap in het stadion. Ik heb ze even een rondleiding gegeven. Geen enkele trainer die dat doet, maar die mensen hebben de  dag van hun leven. Lytse muoite toch?’’

Foto: Burt Sytsma; Tekst: Klasina van der Werf

Titus: spannend, humoristisch en aangrijpend

Titus Brandsma was alles behalve een brave pater. Hij was een boeiend en veelzijdig persoon, al is dat bij het grote publiek nog niet bekend. Daar gaat binnenkort verandering in komen tijdens de muziektheatervoorstelling TITUS die vanaf 31 mei in de Bonifatiuskapel in Dokkum wordt opgevoerd. Wat deze voorstelling zo bijzonder maakt ten opzichte van andere producties? ,,Dit is compleet nieuw, van het script tot de muziek en de dans. Achter de schermen zorgt de muziek nu al voor kippenvelmomenten.’’

Momenteel komen alle disciplines samen in de Bonifatiuskapel: zang, muziek en dans. ,,Dit is de ultieme combinatie, dat maakt muziektheater zo sterk. Hier kun je alles mee vertellen. En wat misschien nog wel het belangrijkste is:  we hebben een goede teamspirit’’, aldus producent Sjoek Nutma. Voor regisseur Bruun Kuijt komt met TITUS een grote wens in vervulling. Hij wilde altijd al een voorstelling regisseren in de Bonifatiuskapel in Dokkum. ,,Het is te gek om in deze omgeving dit stuk te maken. Jolanda Lanslot heeft het decor heel goed geïmplementeerd in de entourage. Deze locatie maakt de voorstelling al voor veertig procent tot een succes. De kapel ademt een soort rust uit. Dat is moeilijk uit te leggen. Dit moet je beleven, zoals je deze hele voorstelling moet meemaken. Het wordt een ontroerende ervaring. Het verhaal is 77 jaar oud, maar zegt iets over de wereld van nu. Titus is een voorbeeld van hoe we met anderen zouden moeten omgaan, zonder te oordelen’’, stelt Kuijt.

Van geboorte tot bombardementen

Zowel de producent als de regisseur zijn erg te spreken over de samenwerking tussen professionals en amateurs. Bruun benadrukt trots te zijn op de 24-jarige Joyce Postma die voor een prachtige choreografie heeft gezorgd. Ook de muziek is volgens de regisseur prachtig. ,,Die gaat rechtstreeks je hart in.’’ Sjoek voegt daar aan toe dat alle nummers origineel zijn, net als het script. Bijzonder is dat Bouke Oldenhof ervoor heeft gekozen om het verhaal niet chronologisch te vertellen. Titus zijn hele leven komt in flitsen voorbij, van de geboorte tot aan bombardementen in oorlogstijd. Dat houdt de spanning erin. Maar er zitten ook veel humoristische momenten in dit stuk, vooral in de dialogen tussen God en de duivel. Sjoek: ,,Wat denk ik het meeste zal aanspreken is de persoonlijkheid van Titus Brandsma. Zijn koppigheid, maar ook het geloven in jezelf, de stilte en de stress. Het zal ongetwijfeld herkenning oproepen bij het publiek. Daar is maar één persoon de aanstichter van. En dat is Titus zelf.’’

Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Jumbo in Dokkum, de Evangelische Boektiek en via www.titus2019.nl Vooral voor het eerste (Hemelvaarts)weekend zijn nog kaarten verkrijgbaar. Let op: Inmiddels is tachtig procent van de kaarten voor TITUS verkocht.

Tekst: Klasina van der Werf

Op de foto: Een scène uit de voorstelling van TITUS. Foto: Marit Anker

Bouke Oldenhof: ‘Titus brengt geloofsgesprek op gang’

Voor Bouke Oldenhof was het heel apart om een script te schrijven over een aankomend heilige, terwijl hij zelf niet gelovig is. ,,Als scriptschrijver mocht ik even Titus zijn leven lenen. Dat was heel bijzonder.’’

De grootste verrassing voor Bouke Oldenhof tijdens het schrijven van het script was dat de gelovige mysticus Titus Brandsma in zijn tijd het Godsbeeld ter discussie stelde. ,,Wie is God? Daar wordt nooit over gepraat. Waarom gelooft de één wel en de ander niet? Nog steeds is dat heel actueel. Ik kwam het zelf tegen in ons eigen dorp Tijnje, toen de openbare en christelijke basisscholen gingen fuseren. Door met elkaar in gesprek te gaan over de identiteit van de school blijkt dat je dichter bij elkaar staat dan je denkt. Dat is ook het mooie aan theater. Het brengt mensen in twee uren tijd dichter bij elkaar doordat ze samen even het leven van een ander mogen lenen. In dit geval het leven van Titus.’’

In de voetsporen van Titus

Toen producent Sjoek Nutma hem vroeg om het script voor TITUS te schrijven zei Bouke Oldenhof meteen ‘ja’. Titus Brandsma heeft namelijk een belangrijke rol in het leven van zijn vader – Harm Oldenhof – gespeeld. Hij heeft zelfs nog college bij hem gevolgd aan de universiteit in Nijmegen. Maar belangrijker nog, Harm Oldenhof was actief in allerlei organisaties die door Titus waren opgericht, zoals de provinciale onderwijsraad (later Afûk), de Fryske Academie en Frisia Catholica, de vereniging voor wetenschappelijk onderzoek naar de kerkgeschiedenis van Friesland. ,,Mijn vader trad als het ware in de voetsporen van Titus Brandsma. Twee jaar geleden is hij overleden. Het laatste boek dat mijn vader las was de biografie van Ton Crijnen: Titus Brandsma, de man achter de mythe. Het boek dat ik gebruikt heb als belangrijke informatiebron voor mijn script.’’

Niet op een voetstuk

Vanwege het verleden dat zijn vader met Titus had, voelde Bouke Oldenhof zich met hem verbonden. Daar komt bij dat hij vroeger op een katholieke school zat in Bolsward, de geboorteplaats van Titus. En één van de familieleden van Titus is zijn oude kleuterjuf. Bij de familie Oldenhof thuis werd wel over Titus Brandsma gesproken. ,,Maar mijn vader was niet iemand die mensen op een voetstuk plaatste. Dat deed hij dus ook niet met Titus. Hij was een nuchtere Fries. Net als Titus zelf. Zo gaat het verhaal dat Titus toen hij hoogleraar was in Nijmegen regelmatig de groenteboer hielp om de handkar over de heuvel te duwen. Ze liepen dezelfde route. Dat zegt iets over hoe hij was.’’

Aparte tegenstelling

Tijdens het schrijven van het script ontdekte Oldenhof een aparte tegenstelling. ,,Het is ongelofelijk wat Titus in zijn leven allemaal heeft gedaan. Hij zette zich in voor de katholieke kerk, onderwijs, journalistiek, wetenschap, de Friese taal en cultuur. Hij was alleen maar aan het werk. Daartegenover was hij op zoek naar innerlijke rust. Dat herken ik ook in deze tijd. Mensen zijn hele dagen druk aan het werk en als ze een uurtje vrij hebben moeten ze naar yogales om de rust op te zoeken. Ook Titus maakte zich vreselijk druk om de stilte te zoeken. Die rust vond hij in de verstilling van de Spaanse mystica Teresa van Avila uit de Middeleeuwen, zijn grote liefde.’’

Ik hoorde Joop praten’

Of Bouke Oldenhof tevreden is over het script? Dat weet hij pas na de laatste voorstelling. ,,Want ik schrijf dit niet voor mezelf, maar voor het publiek. In eerste instantie hoop ik dat de regisseur geïnspireerd raakt door het script. Gelukkig heeft Bruun Kuijt, de regisseur van TITUS, het script omarmd. Ook vind ik het prachtig om te zien hoe Theun Plantinga – een oud leerling van mij – zich de rol van Titus helemaal eigen maakt. Het is een hele andere rol dan de kluchtige, vrolijke rollen die wij van hem gewend zijn. Ook vind ik het mooi dat Joop Wittermans de duivel speelt. Toen ik dat hoorde heb ik de hele rol van de duivel door de machine gehaald. Zonder dat hij het weet heeft hij me enorm geholpen, want tijdens het schrijven hoorde ik Joop praten.’’

Geloofsgesprek op NPO1

Bouke Oldenhof hoopt dat TITUS mensen samenbrengt. En dat er op basis van de voorstelling gesprekken plaatsvinden tussen gelovigen en niet-gelovigen. ,,Het is zo’n stuk die je een spiegel voorhoudt en waar je nog lang over nadenkt. Dankzij Titus. Omdat wij tijdens de voorstelling even zijn leven mogen lenen.’’

Op 26 mei is Bouke Oldenhof samen met Theun Plantinga te zien in het programma Geloofsgesprek van Leo Fijen op NPO1.

De voorstelling TITUS is van 31 mei tot en met 10 juni te zien in de Bonifatiuskapel in Dokkum. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de Jumbo in Dokkum, de Evangelische Boektiek of via www.titus2019.nl

 

Tekst: Klasina van der Werf

Foto: Peter Sauermann

Hand in hand tijdens dodenherdenking Ee

De opkomst was zaterdagavond groot tijdens de dodenherdenking bij de kerk op de terp in Ee. Ruim honderd dorpsbewoners herdachten samen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Zo werd ook de in het dorp geliefde huisarts Jarl Ruinen herdacht. Hij hielp tijdens de oorlog veel Joodse mensen aan een onderduikadres. Wegens zijn verzetsactiviteiten werd hij opgepakt en op 22 januari 1945 in Dokkum geëxecuteerd.

Bijzonder was dat de familie Ruinen aanwezig was tijdens de herdenking in Ee. Ook de kinderen uit het dorp werden weer bij de herdenking betrokken. Zij hadden op school handen gemaakt die zij in de krans mochten ‘prikken’. Vervolgens mochten de tientallen kinderen hand in hand om het grafmonument van dokter Ruinen staan. Daarmee werd duidelijk een boodschap aan de aanwezigen doorgegeven: ,,We horen er allemaal bij, niemand valt buiten de boot.’’

Tekst en foto’s: Klasina van der Werf

Ee opent Flaaksplein met spectaculaire luchtfoto

Het begint al bijna traditie te worden dat er in het dorp Ee ‘iets’ geopend wordt op Koningsdag. Zo werd de Waddentour in 2016 geopend op Koningsdag, vorig jaar vond de heropening van het vernieuwde vlasmuseum plaats en dit jaar was het ‘Flaaksplein’ aan de beurt.

,,Jimme betinke yn Ie altyd wol wêr wat nijs om it doarp op ‘e kaart te setten’’, stelde wethouder Pytsje de Graaf van de gemeente Noardeast-Fryslân. Zij mocht het nieuwe informatiebord voor toeristen op het Flaaksplein onthullen. Dit deed zij samen met een hele hoop kinderen die haar graag wilden helpen. ‘Wolkom in Ee: hét vlasdorp van Nederland’ staat er bovenaan het grote bord.

Vervolgens was het de beurt aan drone-fotograaf Jeroen Schrage om een mooie foto vanuit de lucht te maken van het vernieuwde plein. Het pad van dit Flaaksplein heeft namelijk de vorm van een ‘e’, een ludieke verwijzing naar de plaatsnaam van het dorp Ee. Alle aanwezigen stelden zich op langs het pad en zwaaiden tegelijk naar de drone in de lucht, met deze prachtige foto als resultaat.

De realisering van het Flaaksplein is mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van de provincie Fryslân (Iepen Mienskips Fûns en Fan ûnderen op) en de gemeente Noardeast-Fryslân (Dorps Ontwikkelings Maatschappij).

Luchtfoto: Jeroen Schrage Videography

Tekst en overige foto’s: Klasina van der Werf

Vijf redenen waarom je naar Titus zou moeten gaan

Vol trots presenteerde producent Sjoek Nutma dinsdagavond de cast, crew en band van TITUS. Over ruim vijf weken is het al zover, dan vindt de première van de muziektheatervoorstelling over het leven van Titus Brandsma plaats in de Bonifatiuskapel in Dokkum. De band WIEBE die ook in de voorstelling te horen zal zijn zorgde alvast voor een mooie sfeer in de kapel. Regisseur Bruun Kuijt verklapte dat de ontwerper van het decor bijzondere dingen heeft bedacht voor het podium en ook de choreograaf liet al mooie dansscènes zien. En zo komt alles straks krachtig bij elkaar.

We zetten de belangrijkste redenen om naar deze productie te gaan voor je op een rijtje.

  1. Indrukwekkend verhaal

Om te beginnen kunnen we mensen die geen Fries verstaan geruststellen: TITUS is een Nederlandstalige productie. Aangezien Titus Brandsma een voorvechter was van de Friese taal komt er wel een klein beetje Frysk in het stuk voor. En dat heeft z’n charmes. Het verhaal over het leven van Titus Brandsma is zeer indrukwekkend, niet alleen vanwege de oorlog, maar vooral om wie hij was, wat hij voor de maatschappij heeft betekend en hoe hij dacht. Hij was zijn tijd ver vooruit en dacht niet in hokjes. Bovendien is het allemaal nog relatief kort geleden, zo heeft de vader van scriptschrijver Bouke Oldenhof Titus Brandsma goed gekend. Bijzonder is dat God en de duivel het publiek meenemen in het verhaal. ,,Dat maakt het ‘zware verhaal’ wat luchtiger’’, aldus regisseur Bruun Kuijt.

  1. Topcast met grote namen

Theun Plantinga – die Titus Brandsma speelt – zal voor het eerst in een totaal andere rol te zien zijn dan dat het publiek van hem gewend is. Het is een rol met enorm veel diepte. Andere grote namen die deel uitmaken van de cast van TITUS zijn: Alexandra Alphenaar (Teresa), Joop Wittermans (duivel), Maike Boerdam (God), Albert Secuur (dominee Kapteyn), Jan-Willem Hofma (heit) en Timna Hacquebord (mem). De cast wordt aangevuld met veel (dans)talent uit de regio. Onder leiding van Bruun Kuijt wordt momenteel hard gewerkt om van TITUS een voorstelling van formaat te maken. Hij benadrukt ook erg blij te zijn met alle vrijwilligers die meewerken aan deze productie. ,,Zonder hen kunnen we helemaal niks.’’

  1. Verschillende muziekstijlen

In tegenstelling tot de vorige voorstelling van de Stichting 754 over Bonifatius is TITUS geen musical. TITUS is aansprekend voor een breed publiek met verschillende muziekstijlen, variërend  van klassiek en folk tot hedendaags met in het middengedeelte een vleugje musical. Indrukwekkend is het lied van de Spaanse mystica Teresa van Avila ‘Nada te turbe’ – ‘Laat niets je in verwarring brengen’. Teresa is Titus’ vrouwelijke tegenspeler, de dame die hij aanbidt. De componisten zijn Chris Fictoor, Peter van der Zwaag en Henk Pool. Daarnaast maakt de band WIEBE deel uit van deze productie, aangevuld met vier strijkers, trombone, trompet en saxofonist. Eppie Dam neemt de songteksten voor zijn rekening.

  1. Magische locatie

De Bonifatiuskapel in Dokkum is dé plek waar dit muzikale theaterstuk wordt opgevoerd. Deze locatie past bij Titus Brandsma. Sterker nog, hij was voortrekker van de bouw van de kapel. Hij had toen niet kunnen vermoeden dat hij hier ooit zelf een hoofdrol zou spelen in een muziektheatervoorstelling. Meerdere acteurs noemen het ‘magisch’ om hier te mogen spelen. Volgens regisseur Bruun Kuijt voel je in de Bonifatiuskapel dezelfde sfeer als bij het Globe Theatre in Londen. Oftewel, dit is Shakespeare ten top.

  1. Omdat je spijt krijgt als je niet gaat

TITUS is niet zomaar een voorstelling. Qua professionaliteit kun je deze productie vergelijken met Het Pauperparadijs. Dit wil je niet missen. Na een avondje TITUS kun je er weer tegenaan. Want dankzij dit muziektheaterstuk – met als thema ‘tussen stilte en stress’ – besef je waar het in het leven écht om gaat!

De voorstellingen zijn te zien van 31 mei t/m 10 juni 2019 in de Bonifatiuskapel in Dokkum. Kaarten zijn nog verkrijgbaar bij de Jumbo in Dokkum, de Evangelische Boektiek in Dokkum of via www.titus2019.nl

Tekst: Klasina van der Werf

Foto’s: Bote Sape Schoorstra

 

 

Meer genieten van weidevogels dankzij mobiele vogelkijkhut

Voorzitter Frans Kloosterman van de Bond van Friese Vogel Wachten (BFVW) heeft vrijdag de nieuwe mobiele vogelkijkhut van de Agrarische Natuurvereniging Guozzekrite geopend. Doel van deze mobiele hut is om het vogelrijke gebied in dit prachtige Noordoost-Friese landschap aan zoveel mogelijk mensen te laten zien.

De nieuwe vogelkijkhut is een gezamenlijk initiatief dat in het belang is van zowel de landbouw als de weidevogels. Volgens voorzitter Gerrit Kooistra van de Guozzekrite is het mooie van de vogelkijkhut dat deze met een trekker verplaatst kan worden. ,,We hopen dat onze leden en de vogelwachten de locaties aan ons door zullen geven waar op dat moment de mooiste vogels te zien zijn. Dit wordt vervolgens via de kanalen van het Agrarisch Collectief Waadrâne gecommuniceerd. De hut is bedoeld voor toeristen, inwoners en schoolkinderen. Je kunt er letterlijk alle kanten mee op’’, stelt Kooistra.

De opening van de vogelkijkhut komt op een moment dat de voorzitter van de BFVW volop in het nieuws is in verband met de droogte die funest is voor jonge weidevogels. Kloosterman maakte van de gelegenheid gebruik om ook de vogelliefhebbers die bij de vogelkijkhut aan de Hearrewei (tussen Morra-Anjum) aanwezig waren op te roepen om voor water te zorgen op weilanden en in tuinen. ,,De vogels hebben het zwaar. Wij zijn dan ook blij met de steun van de boeren die massaal gehoor geven aan onze oproep om vogels te helpen.’’ Maar ook dit initiatief voor een vogelkijkhut is heel belangrijk, stelt de voorzitter van de BFVW. ,,De Guozzekrite zorgt er op deze manier voor dat we met elkaar van de weidevogels mogen genieten in dit prachtige gebied, dat is heel wat waard.’’

De aanschaf van de mobiele vogelkijkhut is mede mogelijk gemaakt dankzij steun van de Rabobank en het agrarische verzekeringsbedrijf Topteam.

Tekst en foto’s: Klasina van der Werf

Dream Project Studio uit Ee scoort internationaal

De Dream Project Studio in Ee bestaat alweer tien jaar. Steeds vaker weten artiesten de weg naar deze professionele studio te vinden voor het opnemen van hun cd. Ook de Canadese zangeres Sarah Smith is onder de indruk van deze studio. Zij nam onlangs enkele nummers op met Lieuwe (28) en Sjoerd (23) Ferwerda als producers.

De Dream Project Studio is ontstaan vanuit de liefde voor muziek die zowel Klaske en Auke Ferwerda, als hun zoons Lieuwe en Sjoerd, hebben. Lieuwe als Sjoerd hebben beide de opleiding D’Drive in Leeuwarden afgerond en Lieuwe is daarnaast ook nog afgestudeerd aan de Academie voor Popcultuur. Lieuwe werkt fulltime in de studio en Sjoerd heeft een parttimebaan als timmerman in het bouwbedrijf van zijn vader. De rest van de week werkt hij in deeltijd voor de studio. Zo ook afgelopen maart. De internationaal bekende singer-songwriter Sarah Smith uit Canada logeerde tien dagen bij de familie Ferwerda in Ee. Hoe ze elkaar kennen? Dat is volgens Klaske Ferwerda puur toeval. ,,Vier jaar geleden trad ze op in Duitsland en raakte haar mengpaneel stuk. Via via kreeg ze de tip dat ze bij ons wel een mengpaneel kon huren. We raakten aan de praat en het klikte meteen. Ze zag onze studio en was onder de indruk’’, vertelt Klaske.

Videoclip in Friesland

Van het één kwam het ander. De zangeres hield contact met de familie Ferwerda. In maart kwam ze hier zelfs tien dagen logeren tijdens haar tournee in Friesland. In die tien dagen gebeurde er iets bijzonders. Lieuwe: ,,We zijn samen met Sarah de uitdaging aangegaan om een aantal nummers te maken in de EDM-stijl (Electric Dance Music). Ik had vorig jaar met Anke de Vries een nummer gemaakt in die stijl en daar was Sarah Smith zo enthousiast over dat ze zei: dat wil ik ook. Ik maakte de melodieën, Sarah schreef de teksten en Sjoerd zorgde voor een mooie beat en zo hebben we in korte tijd drie mooie nummers opgenomen. Eén van de nummers ‘Kickstand’ heeft zelfs de potentie om internationaal een hit te worden, want Sarah Smith heeft een groot netwerk in de muziekwereld en de reacties vanuit Canada waren zeer lovend. De zangeres heeft al aangegeven dat ze een videoclip wil maken die deels in Canada en deels in Friesland wordt opgenomen. Want ze is gek op Friesland en vindt de mensen hier zo heerlijk nuchter.’’

Open dag

Dat nuchtere karakter houdt ook de Ferwerda’s op de been. Met vallen en opstaan groeide de Dream Project Studio uit tot een professioneel bedrijf. ,,Sinds kort mogen we ons zelfs importeur / dealer noemen van het merk T.I. Pro Audio. De prijs-kwaliteitverhouding van deze geluidsapparatuur uit Azië is zeer goed en wij zijn in Nederland de enige dealer’’, vertelt Auke Ferwerda trots. En zo gaat het bedrijf mee met de tijd. Binnenkort gaat de nieuwe website de lucht in, er worden maandelijks live-optredens georganiseerd en er staat ook een open dag op de planning. Een mooie manier om eens kennis te maken met dit veelzijdige bedrijf en de creatieve mensen die er achter zitten. ,,De koffie staat altijd klaar en de sfeer is hier goed, want mensen die bij onze studio bezoeken delen allemaal een gezamenlijke passie voor muziek. En het maakt ons niet uit wat voor muziek dat is. Wij staan open voor iedereen.’’

Op de foto: Sarah Smith met de broers Sjoerd en Lieuwe Ferwerda.

Kraamverzorgsters versterken elkaar al 10 jaar

Zeven kraamverzorgsters die als ZZP’ers gingen samenwerken. Daar stonden ze tien jaar geleden bij de Kamer van Koophandel raar van te kijken. Nu, tien jaar later, vormen de dames een voorbeeld voor anderen. ,,De samenwerking gaat heel goed, we versterken elkaar.’’

,,Wêr is de tiid bleaun?’’, vraagt kraamverzorgster Janny Kooistra – de Vries uit Dokkum zich hardop af. Samen met Anneke Komrij–van der Boon uit Feanwâlden, Aleida Waaksma–de Jong uit Ternaard, Agatha Zeinstra–van der Wal uit Dokkum en Maaike Brouwer–Elzinga uit Oostrum vormt zij het collectief Kraamzorg Zelfstandig. Baukje Kooistra–Van der Galiën kon het werk niet meer combineren met haar gezin en Ytsje Hoekstra–Loonstra heeft wegens gezondheidsredenen besloten om te stoppen. ,,We zijn nu nog met z’n vijven’’, vertelt Anneke die net als haar ‘collega’s’ wel van plan is om langer door te gaan. ,,Het is hard werken, maar je krijgt er zoveel voor terug. Dat geeft je energie’’, zegt Anneke.

Bevalling

Ook de samenwerking met de verloskundigen in deze regio ervaren de kraamverzorgsters als zeer positief. ,,Om ons jubileum te vieren zijn we met de verloskundigen van Catharina Schrader uit eten geweest met wie we intensief samenwerken’’, vertelt Janny. Ze komen elkaar sinds de sluiting van de afdeling Geboortezorg in Dokkum nog vaker tegen. ,,Wij mogen nu – behalve als het om een medische bevalling gaat – ook bij de bevallingen in het ziekenhuis aanwezig zijn. Dat is voor ons een groot voordeel, want daardoor kunnen we tijdens de kraamweek met de moeder beter praten over de bevalling, wat voor de verwerking erg belangrijk is’’, legt Anneke uit.

Meerwaarde

Verder zorgen de kraamverzorgsters voor de begeleiding van de voeding, ze geven voorlichting en instructies, voeren controles uit voor moeder en kind en geven de ouders het zelfvertrouwen zodat ze na de kraamweek vol vertrouwen verder kunnen en weten waar ze voor vragen terecht kunnen. ,,Ook grijpen wij op tijd in als er iets met de baby aan de hand is. En we hebben als kraamverzorgsters korte lijnen met Jeugdgezondheidszorg (JGZ), voor als gezinnen aanvullende hulp nodig hebben’’, stelt Janny die daarmee de meerwaarde van kraamzorg aangeeft.

Hartverwarmend

Door allerlei cursussen te volgen blijven de kraamverzorgsters scherp. In de tien jaar dat zij nu samenwerken is er heel wat veranderd. Zo hebben de dames tegenwoordig onderling nauw contact met elkaar door middel van een groepsapp, die was er nog niet toen ze begonnen. De angst voor de sluiting van ziekenhuis de Sionsberg is in de praktijk meegevallen, mede dankzij de alertheid van de verloskundigen en de komst van de Centrale As, waardoor vrouwen eerder in het ziekenhuis van Drachten of Leeuwarden zijn. De dames zijn nog altijd blij dat ze als groep ZZP’ers samenwerken. Janny: ,,Bij de Kamer van Koophandel gebruikten ze ons in het begin zelfs als voorbeeld tijdens een symposium, over hoe je elkaar als ondernemers kunt versterken. Zonder de gezinnen in Noardeast-Fryslân zou dit niet zijn gelukt. Wij zijn hen dan ook erg dankbaar dat wij in die eerste week na de geboorte mochten meedraaien met hun gezin. De reacties die wij krijgen zijn echt hartverwarmend.’’

Tekst: Klasina van der Werf

Op de foto: De kraamverzorgsters Janny Kooistra – de Vries, Anneke Komrij – van der Boon, Maaike Brouwer – Elzinga, Aleida Waaksma – de Jong en Agatha Zeinstra – van der Wal zijn na tien jaar nog niet van plan om te stoppen. Foto: Marit Anker.