Bonifatius als souvenir

Een toerist is pas echt in Dokkum geweest met een souvenir van Bonifatius op zak. Na Bonifatiusbitter en –pepermunt is er nu ook speciaal bier met water uit de bron van Bonifatius. De serie is nog niet compleet.

De Bonifatiusproducten zijn nog maar sinds vier jaar op de markt. Initiatiefnemer is de 29-jarige Berend Wouda uit Dokkum. ,,Ik heb een tijdje in Amsterdam gewoond en daar werd je overspoeld met producten waarmee ze hun stad promoten. Hier in Dokkum had je helemaal niks’’, aldus Berend Wouda. Daar moest verandering in komen vond de Dokkumer ondernemer. ,,Je moet je stad promoten met wat je hebt. Bonifatius is een essentieel onderdeel van Dokkum en daar was nog niks mee gedaan.’’

Beroemde bisschop

Wouda heeft er nooit een moment aan getwijfeld dat de Bonifatiusproducten aan zouden slaan. De bedevaartskapel en de Bonifatiusbron in Dokkum trekken jaarlijks 20.000 unieke bezoekers. En op basisscholen in heel Nederland wordt vertelt over de beroemde bisschop en missionaris Bonifatius die in 754 door Heidense Friezen bij Dokkum werd vermoord.

Goede start

In stilte liet Wouda de merknaam registreren en vervolgens begon hij met het ontwikkelen van Bonifatius Bitter. De gedistilleerde drank is gemaakt van Friese streekkruiden volgens oud recept. ,,Ik had het geluk dat net op het moment dat de Bonifatius Bitter op de markt kwam, Bonifatius de Musical in première ging. Een betere start had ik me niet kunnen wensen.’’

Eigen huisstijl

Vormgever Frank van Dijk (ByFrank) ontwierp het logo. Om van het oudste beeldmerk van Bonifatius gebruik te kunnen maken moest eerst een contract worden afgesloten met het Rijksmuseum.  Frank is met dat beeldmerk gaan spelen en ontwikkelde een eigen huisstijl die overal terugkomt. Zijn tweelingbroer Remco van Dijk kwam op het idee om ook Bonifatiuspepermunt op de markt te brengen. De drie heren besloten vervolgens samen verder te gaan onder de naam Bonifatius754. ,,Met z’n drieën vormen we een enthousiast team en we vullen elkaar goed aan.’’

Hemelsblauw

De Bonifatiuspepermunt wordt gemaakt bij Fortuin Dockum, het bedrijf dat al sinds 1842 in Dokkum is gevestigd. De verpakking ziet er uit als een oude bijbel, op het snoepgoed prijkt een zwaard en het pepermuntje is te  herkennen aan de blauwe kleur. ,,Ik kreeg laatst een mail van iemand die de pilletjes associeerde met Viagra’’, lacht Berend. ,,Maar wij hebben voor hemelsblauw gekozen omdat het staat voor positiviteit in het leven.’’

Beleving

Een echt Dokkumer biertje ontbrak tot nu toe nog in het assortiment. Dat terwijl Dokkum van oudsher een echte bierstad is. Onder het merk Bonifatius hebben Berend, Frank en Remco nu het lichte bier Maerte Saison, dat ooit ook in Dokkum werd gebrouwen, weer op de markt gebracht. ,,Achter de schermen waren we hier al twee jaar mee bezig. Het was een moeilijk proces, want wat voor smaak wil je zo’n biertje geven? Bier trekt een breed publiek, dus kunnen er ook meer mensen op ‘schieten’. Het product moet kloppen, want alles draait tegenwoordig om beleving.’’

Bonifatiusbron

Opvallend voor de smaak van het Bonifatiusbier is het gebruik van eik-gerookte mout tijdens het brouwproces. Hiermee heeft Maerte Saison een directe link met één van de belangrijkste gebeurtenissen uit het leven van Bonifatius, het omhakken van de heilige Donar-eik bij zijn middeleeuws missiewerk onder heidense Friezen en Germanen. ,,Het bijzondere is dat in dit Maertebier echt water uit de Bonifatiusbron wordt gebruikt. En het gaat daarbij niet om een druppeltje. Hiervoor is zelfs een speciaal tappunt geïnstalleerd bij de Bonifatiusbron’’, vertelt Berend Wouda. Of het bier ook een helende werking heeft durft hij niet te zeggen.

Sneeuwbaleffect

Nog voordat het Dokkumer Maertebier in de schappen lag, was de eerste lichting al uitverkocht. Ook met de verkoop van de andere Bonifatiusproducten gaat het bijzonder goed. ,,Het heeft een soort sneeuwbaleffect. Toeristen uit het hele land die in Dokkum zijn geweest vragen bij hun plaatselijke slijterij of ze ook Bonifatius Bitter verkopen. Dit heeft tot gevolg gehad dat de producten nu ook in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Twente worden verkocht. Ondernemers vinden vooral het bijbehorende verhaal prachtig, over een heilige die is vermoord.  In een Hard Rock Café in Amsterdam wordt er zelfs een mix van Bonifatius Bitter gemaakt, Killing Saint genaamd.’’

Dockumer Biergilde

Het is de bedoeling om de bierlijn uit te breiden met nog meer smaken. Om mensen bij dit proces te betrekken kunnen ze voor 25 euro per jaar lid worden van de Dockumer Biergilde en zo meewerken aan de nog te ontwikkelen vervolgbieren. Momenteel wordt ook druk gewerkt aan een bierboek. Warner B. Banga en Piet de Haan schrijven dit boek over de biergeschiedenis van Dokkum in opdracht van Bonifatius 754.

Meer producten

Ondertussen zijn de drie ondernemers uit Dokkum alweer bezig met het ontwikkelen van het volgende Bonifatiusproduct. Berend Wouda: ,,Wat het is houden we voorlopig nog geheim. Het wordt in elk geval weer een product waarvan mensen zullen zeggen: dat hadden we zelf ook kunnen bedenken. Geniaal simpel.’’

Meer informatie www.bonifatius754.nl

Tekst: Klasina van der Werf. Bron: Dokkum Magazine

Zie ook: https://issuu.com/dokkummagazine/docs/2016.03.08_dokkum_magazine

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *